lørdag, februar 13, 2010


Jeg får ikke fortalt nok ganger hvor viktig ytringsfriheten er for meg, for landet vårt, og for verden.


Jeg har Kashmirisk bakgrunn, mange av medlemmene i familien min bor i konservative muslimske land. Du kan snakke om ytringsfriheten i de landene, og bokstavelig talt, le av det. For i det landet, er ytringsfriheten en stor stygg vits.


Jeg glemmer aldri den kvelden da min onkel vant "ordfører" valget i landsbyen. Han var folkevalgt. Stolt og sikker på sin seier. Samme kveld ble han kidnappet, banket opp og etterlatt på trappen utenfor huset sitt.
Neste dag tok opposisjonen vervet hans, og han aksepterte det. Rolig og stille.

Mamma spurte hvorfor han ikke protesterte, og det eneste han sa, var at han hadde fem barn å passe på.

Vi forsto alle hva som hadde skjedd kvelden før, men ingen sa et ord.


Så husker jeg alle de gangene jeg har sett menn slå konene sine, søstrene sine. Alle de gangene unge mennesker har blitt drept i demonstrasjoner, fordi dem er uenige med myndighetene.

Folk mister livet, fordi dem ikke får lov å ha sin egen mening.

Slike ting setter igjen dype spor, og hvis det er noen i dette landet som setter pris på ytringsfriheten, så er det faktisk sånne som meg. Som har sett hva det motsatte kan gjøre med mennesker.

Så kommer spørsmålet om Muahmmed tegningene.
Jeg er,som sagt, en sterk ytringsfrihet tilhenger, og en troende muslim, men akkurat nå skal jeg prøve å tenke fra et nøytralt ståsted.

Muhammed karikaturen er helt uinteressant for meg fordi det er MUHAMMED som har blitt tegna (ja, kall meg gjerne en dårlig muslim!)
Det som er interessant derimot, er budskapet i mange av disse bildene.


Det første bilde der Muhammed har en bombe i turbanen. Det er jo ingen hemmlighet at Muhammed symboliserer islam.

De som tror på Islam, er vanligvis muslimer.
Bombe symboliserer terrorisme.

Slik min tolkning av bilde blir da: muslimer er terrorister.


Så ifølge denne karikatur tegningen er 1,57 milliareder mennesker terrorister.


Tegnere må gjerne mene det, men det tyder på intet annet enn kunnskapløshet.


Og hvorfor enkelte aviser velger bevisst å promotere denne kunnskapløsheten, det er for meg en gåte.


Koranen blir regnet som en hellig bok for muslimer. Muslimer spiser ikke svinekjøtt, fordi svin blir regnet som en uren dyr.

Ikke bare i den muslimske verden, men også i den vestlige verden.

Når vi synes noen har gjort noe skittent , kan vi bruke setningen"du er en gris".
Så tolkning av dette bilde blir da noe i denne duren:
Muahmmed var en skitten mann, som skrev en skitten bok (Her kan vi også bytte ut Muhammed med muslimer).

Hvis en ungdom på ungdomskolen tegner en annen som en gris, kalles det mobbing.
Når en av Norges største aviser velger å fylle forsiden sin med et bilde, der forbilde til omtrent 1,54 milliarder mennesker i verden fremstår som en gris, så kalles det ytringsfrihet.

Hvis dette er den sanne ytringsfriheten vi har kjempa frem, så har alle mine brødre og søstre som døde i ytringsfrihetens navn, dødd forgjeves.


Jeg personlig synes at det er veldig lite hyggelig å bli tegnet som en gris. Det er mobbing, det er ydmykende, krenkende, og ikke minst som noe som bryter med enhver folkeskikk.


Selvfølgelig kan folk mene,skrive og tegne akkurat det de vil. Og jeg er helt imot at denne ytringsfriheten bør begrenses.
Jeg blir allikevel veldig overrasket når jeg ser hvor langt enkelte er villige til å gå for å krenke, og mobbe de som har ligget nede i snart ti år. Jeg kjenner ikke en eneste muslim som ikke synes det er ubehaglig å fortelle at han/hun er muslimer på arbeidsplassen. Enkelte føler seg presset til å si " men jeg er ikke så praktiserende" før de avslutter temaet .

For det er lite hyggelig å være en praktiserende muslim i den vestlige verden idag.

Det har jeg kjent på kroppen.

Jeg kan godt mene at Hinduer er idioter.Dama må faste for mannen sin og itilegg må hun ta på føttene hans for å få fred. Helt ulogisk for meg.

Men hvorfor iallverden skal jeg smashe det ut på en hel forside?
Kun fordi jeg har en mening om det?

Og hva har min mening å si når 900 millioner troende hinduister mener at den religionen de følger, er riktig for dem?

6 kommentarer:

  1. Veldig bra blogg! Takk:) Hold kunnskapstørsten oppe og fortsett å skrive om dine refleksjoner. Virkelig en av de bedre blogger jeg har vært inne på. -Lisa-

    SvarSlett
  2. Hei!

    Du skriver: "Men hvorfor iallverden skal jeg smashe det ut på en hel forside? Kun fordi jeg har en mening om det?"

    Dagbladet hadde vel ingen "mening" om Islam da de trykka et bilde av dataskjermen med tegningen på? Saken satte jo fokus på at muslimhets fikk stå urørt på PST sin Facebook-side! Så kan man gjerne mene (sånn som jeg gjør) at de burde sladda tegningen fordi den for mange er ekstremt støtende i seg selv.

    For meg virker det som om 99 prosent av de som uttaler seg i saken ikke egentlig har sett forsida til Dagbladet. Man får jo inntrykk av at Dagbladet aktivt og eksplisitt har gått inn for å krenke, håne og mobbe muslimer.

    Eirik

    SvarSlett
  3. veldig bra skrevet, godt forklart. glad det er noen som tar seg tid til å skrive og forklare, i stedet for bare å være sint. :)

    SvarSlett
  4. Bra og reflektert blogg du har!
    Jeg tror jeg kjenner for lite til islam. Det er lett for å se islam som ett "fellesskap" der alle er ekstreme, terorrister osv.. men jeg innser jo at det er slik dere blir fremstilt, ikke er.
    Jeg er selv kristen og vet at ikke alle kristne lever like mye etter bibelen osv., så ja.. bra blogg! =D

    SvarSlett
  5. Takk :)

    Eirik, det er nok mange som ikke har satt seg helt inni saken og er allievel kjempe sure på dagbladet.
    Jeg har forsatt dagbladet liggende hjemme i skuffen. Jeg vet at bilde ble brukt som illustrasjon for en sak, men mange andre aviser omtalte saken uten å smashe det bilde ut på en hel forside.
    Hvis dagbladet virkelig ville spare sine norske muslimske lesere for slikt, hadde de gjort akkurat det. Når det er sagt, så har jeg ikke boikotta dagbladet på noen måter. Nettopp pga ytringsfrihet. Men jeg setter et stort spørsmålstegn ved deres hensikt.
    Tror det bilde har såret mange flere, mye mer -enn meg ;)

    SvarSlett
  6. Hei,
    Synes du reflekterer og skriver veldig bra!Godt at noen kan forklare, slik at man lettere kan se ting i flere perspektiv!Kommer til å følge bloggen din.

    SvarSlett